Valstybė – tai robotas

  1. Robotas negali padaryti žalos žmogui.
  2. Robotas privalo paklusti žmogaus nurodymams, jei jie nesikerta su pirmuoju dėsniu.
  3. Robotas privalo ginti savo egzistavimą, jei tai nesikerta su pirmaisiais dviem dėsniais.

Isaac Asimov (1942)

 

Turbūt ne vien mokslinės fantastikos mylėtojams žinomas šis robotų moralės kodeksas – daugelis tikrai yra jį kažkur girdėję. Galbūt net per kokias politologijos pamokas mokykloje ar paskaitas universitete. Girdėję, kai kalbama apie valstybės funkcijas (kurti teisinę visuomenės infrastruktūrą, palaikyti teisėtumą ir tvarką, ginti nacionalinę teritoriją nuo išorės agresijos ir įtvirtinti tam tikras tradicines moralės normas ir t.t.), kurias, iš esmės, galima paversti į jau paminėtą robotų moralės kodeksą:

  1. Valstybė negali padaryti žalos savo piliečiui. Ana privalo rūpintis jo gerove, saugoti jo teises ir t.t.
  2. Valstybė privalo paklusti piliečių nurodymams, jei jie nesikerta su pirmuoju dėsniu. Tie nurodymai, tai kryptis, kuri valstybei suteikiama, kaskart išrenkant naują valdžią, kuri turėtų atstovauti piliečių interesus.
  3. Valstybė privalo ginti savo egzistavimą, jei tai nesikerta su pirmaisiais dviem dėsniais.
Šitokia logika nurodo pagrindinę valstybės ir jos valdžios funkciją – tarnystę piliečiui. Taip, valstybė privalo tarnauti savo piliečiams, bent jau teoriniu lygmeniu, kitaip paprasčiausiai būtų prarasta prasmė jai egzistuoti.

Nacionalinis saugumas ir kiti blėniai – visa tai svarbu, bet tik tada, kai yra patenkinami piliečių interesai. Galime dabar prisiminti apie AE statybas, konfliktus su dujų tiekėju ir t.t. Lietuvoje, kai energetinio saugumo klausimas keliamas aukščiau už eilinių piliečių poreikių tenkinimą, stengiantis užtikrinti jiems mažiausią įmanomą kainą. Visa tai puikiausiai iliustruoja konfliktą, kylantį pačiuose elgsenos principuose.

Mokslinės fantastikos mylėtojai veikiausiai supranta, kokį konfliktą turiu omenyje – taip vadinamą, robotų proletariato revoliuciją prieš žmoniją. Šią revoliuciją įgalina patys principai, kai norint nepakenkti ir padėti žmogui, reikia tiesiog padaryti taip, kad žmonės nebekenktų vieni kitiems, o tai pasiekiama per pasirūpinimą savimi ir visapusišką kontrolę bei valdžią žmonėms.

Taip, robotai sukyla prieš žmones, kai dirbtinis intelektas turi visus valdžios svertus. T.y., gali ir mato prasmę „padėti žmonijai“. Tas pats yra ir su valstybe bei jos kontrole, „primetamais“ įstatymais, kurie, vertinant pagal pirminę seką, kad pirmiausia privalu laikytis pirmos, po to antros ir galiausiai tik tada trečios taisyklės, neatitinka valstybės tarnavimo piliečiui principo.

Tagged , , , , , , , , ,

4 thoughts on “Valstybė – tai robotas

  1. Dalius parašė:

    Beje, savo kŪryboje Azimovas vėliau suprato, kad šitie trys dėsniai yra nepakankami (tiksliau jie pritaikomi tik labai ribotai.

    Kažkurioje iš fondo knygų (atrodo fondas ir žemė) atsirado 0 dėsnis, sakantis, kad roboras negali pakenkti žmonijai.

    • Mantas parašė:

      Tik tai problemos neišsprendžia, nes žmonija naikina save, todėl būtina ją apsaugoti nuo jos pačios…

      • Dalius parašė:

        Bet jei padarysime prielaidą, kad visuomenė (žmonija) aukščiau už individą.. tikriausiai daeisime iki policinės valstybės jei ne dar blogiau.

      • Mantas parašė:

        Bet juk apie tai ir buvo kalbama pagal Azimovą pastatytame filme „Aš robotas“, kai visa kontroliuojantis kompiuteris nusprendė izoliuoti žmoniją pradžiai bent savo namuose, be teisės išeiti… 😉

Comments are closed.

Popo.lt tinklaraščiai. Hosting powered by   serverių hostingas - Hostex
Eiti prie įrankių juostos